ICT in het onderwijs

DRS 2015-2

Joris Jeurlink, motor achter de Steve Jobs-scholen, doet in dit nummer een opvallende uitspraak. In zijn scholen blijken de oudere leerkrachten eerder bereid het Steve Jobs-concept te omarmen dan de jongere. Dat is verrassend. Jeurlink geeft als verklaring dat de huidige pabo’s het directe instructiemodel ‘erin rammen’. Het lijkt me dat hij de pabo hiermee tekortdoet. Volgens mij zijn er betere verklaringen voor het verschil tussen oudere en jongere leerkrachten.
Zou het zo kunnen zijn dat jongere docenten, die helemaal in de mediawereld zijn opgegroeid, er ook de schaduwkanten van hebben ervaren? Die zelf ook al onderwijs hebben genoten waarbij ze steeds meer achter een scherm moesten zitten, en daarom hun bedenkingen hebben bij de iPad-klas? Jonge docenten die zich misschien hun eigen bevlogen docenten nog herinneren die hun leerlingen nu juist níét achter een scherm zetten. Natuurlijk, jonge leraren maken volop gebruik van ICT en media, maar weten misschien daardoor hoe vermoeiend het is wanneer de computer centraal komt te staan in het onderwijs.
Overigens heb ik de indruk dat om diezelfde reden jonge ouders vaak ook heel terughoudend zijn met computergebruik van hun jonge kinderen. En dat terwijl ze zelf een smartphone in hun zak hebben.
Veel leraren, jong én oud, worstelen met vragen rondom verantwoord gebruik van ICT en media in de klas. De evenwichtige benadering die Steef de Bruijn uiteenzet in het hoofdartikel biedt hen ongetwijfeld handvatten.


Artikelen

De werkkostenregeling: Ruimte voor eigen keuzes
In 2011 is de werkkostenregeling (WKR) ingevoerd. Vanaf 2015 zijn alle werkgevers in Nederland, en dus ook de scholen, verplicht om deze regeling to.... lees meer>>>
G.P. (Gijsbert) Vonk
Ds. W. Polinder: ‘Kinderen kunnen dingen soms zo mooi zeggen’
Mooier kun je haast niet wonen. Midden in een oer-Hollands landschap van grasland en smalle slootjes staan drie gebouwen gebroederlijk naast elkaa.... lees meer>>>
Cora Mallegrom
iPads in het vizier
Uit een lokaal van ‘Steve Jobs-school’ Vizier uit IJsselmuiden komen oergeluiden. De kinderen zijn onder leiding van de leerkracht bezig met een ‘en.... lees meer>>>
Cora Mallegrom
Kernopgave van jongeren: het vormen van een eigen identiteit
‘In de digitaal onbegrensde wereld is identiteit een kernopgave van staten, gemeenschappen, instituties en individuen.’ Deze zin is afkomstig uit het.... lees meer>>>
Wim Fieret
Rekenen op de tablet
Dinsdagmorgen 11.00 uur. Terwijl het buiten regent dat het giet, staat voor de leerlingen van groep 4 van De Wegwijzer in Kesteren een rekenles op .... lees meer>>>
C. (Christiaan) IJ. Bijl BSc
‘Autisme is geen defect’
Leerlingen met autisme zijn net als andere leerlingen meerzijdig begaafd. Het ontwikkelingsniveau van gaven kan erg uiteenlopen. Dat vraagt aanpa.... lees meer>>>
Jan Kloosterman
Paulien Middelkoop-Elshout
‘De techniek mag niet leidend zijn’
Hij is een bekend spreker over het onderwerp ‘jongeren en mediaopvoeding’. Maar hij doet meer. Inmiddels heeft dr. ir. Steef de Bruijn al een stevige.... lees meer>>>
G.P. (Gijsbert) Vonk
‘Hobbel niet klakkeloos mee met de massa’
Het was even zoeken. Zoeken naar scholen waar het digibord (nog) niet is ingeburgerd. Scholen waar bestuur en team bewust kiezen voor onderwijs met .... lees meer>>>
Anneke Bregman-de Groot

Terug naar overzicht nummers