ICT in het onderwijs
DRS 2015-2
Joris Jeurlink, motor achter de Steve Jobs-scholen, doet in dit nummer een opvallende uitspraak.
In zijn scholen blijken de oudere leerkrachten eerder bereid
het Steve Jobs-concept te omarmen dan de jongere. Dat is verrassend.
Jeurlink geeft als verklaring dat de huidige pabo’s het directe instructiemodel
‘erin rammen’. Het lijkt me dat hij de pabo hiermee tekortdoet.
Volgens mij zijn er betere verklaringen voor het verschil tussen oudere
en jongere leerkrachten.
Zou het zo kunnen zijn dat jongere docenten, die helemaal in de
mediawereld zijn opgegroeid, er ook de schaduwkanten van hebben
ervaren? Die zelf ook al onderwijs hebben genoten waarbij ze steeds
meer achter een scherm moesten zitten, en daarom hun bedenkingen
hebben bij de iPad-klas? Jonge docenten die zich misschien hun eigen
bevlogen docenten nog herinneren die hun leerlingen nu juist níét
achter een scherm zetten. Natuurlijk, jonge leraren maken volop gebruik
van ICT en media, maar weten misschien daardoor hoe vermoeiend
het is wanneer de computer centraal komt te staan in het onderwijs.
Overigens heb ik de indruk dat om diezelfde reden jonge ouders
vaak ook heel terughoudend zijn met computergebruik van hun jonge
kinderen. En dat terwijl ze zelf een smartphone in hun zak hebben.
Veel leraren, jong én oud, worstelen met vragen rondom verantwoord
gebruik van ICT en media in de klas. De evenwichtige benadering die
Steef de Bruijn uiteenzet in het hoofdartikel biedt hen ongetwijfeld
handvatten.