Hoe kom je tot een goede bladformule? Hoe zorg je ervoor dat je op een gestructureerde manier je boodschap uit die voor zowel zender als lezer relevant is? Het beantwoorden van deze vragen is hét specialisme van BladenMakers. Een groot aantal organisaties hebben we de laatste jaren op dit vlak ondersteund.
Bij het opstellen van een bladformule is er aandacht voor een nieuwe focus, het aanscherpen van de doelstellingen en het voorstellen van nieuwe rubrieken of thema’s. Kortom: een vernieuwde redactionele formule wordt gerealiseerd. Of we bouwen een nog niet bestaand(e) blad, blog of nieuwsbrief vanaf de eerste lege pagina op.
Bij het opstellen van een bladformule kijken we allereerst naar de doelen en de identiteit van de zendende organisatie of titel. Daarna onderzoeken we de behoeften van de (mogelijke) lezersgroepen. Uiteindelijk zoeken we precies die onderwerpen die zowel voor de lezer als de zender relevant zijn. Vervolgens delen we het blad met deze onderwerpen in, op een manier die optimaal past bij de inhoud. Een goed bladritme (afwisseling) is daarbij van groot belang. We houden daarbij rekening met de spanningsboog van de lezer en gaan op zoek naar de perfecte afwisseling tussen tekst en beeld.