BladenMakers op MarketingTribune.nl – Daling leestijd magazines online niet op te vangen

Voor Marketing Tribune mocht onze bladenmaker Hans van Lindenberg wederom een blog schrijven. Deze keer over het leesgedrag van de Nederlander en de consequenties hiervan voor uitgevers.

“Het Sociaal Cultureel Planbureau deed dit jaar wederom onderzoek naar het leesgedrag van de Nederlander. De uitkomsten hiervan bieden voor bladenmakers interessante inzichten.
De gedachte dat we door het online plaatsen van onze content de leestijd op niveau kunnen houden, wordt nogmaals ontkracht.

Uitgevers proberen de daling van de leestijd in de tijdschriftenmarkt online op te vangen. Niet geheel onterecht natuurlijk. Het zou nogal vreemd zijn als we als uitgevers onze content alleen op papier zouden willen publiceren. Het is echter een illusie om te denken dat de leestijd die we als media gezamenlijk verliezen bij print zomaar kunnen compenseren door teksten online te plaatsen. Natuurlijk zijn er voorbeelden van titels waar dit wel is gelukt en er zijn ook printtitels die nog steeds groeien. Maar de markt als geheel kan de daling van de leestijd in print nooit meer opvullen.”

Lees de hele blog op: Marketing Tribune